Yksi juttu, mikä ihan pikkuisen ärsyttää, on ruokakauppojen kassojen uusi villitys kysyä "tarvitko kuittia?" kun maksat ostoksiasi. Tähän asti olen luullut, että siihen kysymykseen törmää vain silloin kun maksaa käteisellä, mutta tänään sain saman kysymyksen maksaessani kortilla. Eikä kyse ole siis mistään yhdestä tikkarista tms. vaan ihan kunnon parin päivän ruokaostoksista.

Eikö sen pitäisi olla ihan oletus, että kuitti annetaan asiakkaalle, ilman erikseen kysymistä, paitsi jos asiakas itse sanoo, ettei halua kuittia? Olen tehnyt sitä itsekin joskus, että sanon että en tarvitse nyt kuittia, mutta jos kassa sitä minulta kysyy, niin otan sen ihan varmasti. Ihan jo periaatteestakin, koska se kuitti kuitenkin asiakkaalle kuuluu.

Tästä ihan aasinsiltana tuli mieleen, kuinka ärsyttäviä ovat myös sellaiset asiakaspalvelijat, jotka saavat asiakkaan tuntemaan itsensä jollain tapaa vähän tyhmäksi. Esimerkkinä, kun menin kerran apteekkiin hakemaan pillereitä ja reseptissä oli jäljellä enää muutama paketti. Sanoin selkeästi apteekin tädille, että otan kaikki loput tästä reseptistä. Hän näpytteli jutut koneelle ja ruksasi reseptiin ja alkoi selittämään minulle, että tähän reseptiin ei sitten jää enää mitään jäljelle, että ihan lääkärillä pitäisi sitten käydä uusimassa. Tähän pitäisi saada vielä se äänensävy millä tätä minulle selitettiin, niin ymmärtäisitte vielä paremmin. No, nyökyttelin siinä vain kuuliaisena, vaikka teki mieli töksäyttää, että juurihan itse sanoin sen loppuvan, että tyhmänäkö minua pidät.

Joku tähän nyt sanoo kuitenkin, että työtäänhän ne vain siellä apteekissa tekevät ja että heidän kuuluu valistaa asiakkaita kaikenlaisista asioista. Olen siitä aivan samaa mieltä. Mutta valistuksen ja neuvonnankin voi tehdä joko hyvin tai huonosti. Joskus olen saanut myös kahta eri särkylääkettä ostaessani (olivat menossa eri osoitteisiin) töksäytyksen, että näitä ei sitten saa syödä yhtäaikaa. Senkin voisi sanoa esimerkiksi, että tiedäthän ettei näitä saa syödä yhtäaikaa.

Tästä voisi muuten saada aikaan vaikka romaanin, kun oikein innostuu muistelemaan kaikenlaisia asiakaspalvelutilanteita joihin on elämänsä varrella ehtinyt törmäämään. Suurin osa tietysti ihan hyviä, mutta kyllä sitä kaikenlaista räpeltäjääkin sekaan mahtuu.

Itse olen työskennellyt asiakaspalvelutehtävissäkin monesti, ja tavallaan työskentelen nytkin, ja väitän (omakehu haisee nyt) että olen hyvä asiakaspalvelija. Ainakin olen saanut aina hyvää palautetta työnantajilta. Ja sitäpaitsi pidän sellaisesta työstä, joten miksi tekisinkään sen huonosti.

825495.jpg