Tiina haastoi minut listaamaan 10 asiaa, joista pidän itsessäni. Tämä olikin vaikeampi kuin kuvittelin, sillä pidän itsestäni kyllä ihan kokonaisuutena, mutta paloittelepa se sitten osiin.. Osa vastauksista on lähes puoliväkisin keksittyjä, mutta on niitä nyt kymmenen kohtaa ainakin!

Sitten pitäisi vielä haastaa joku. Olin katsovinani, että Marikki ei ole vielä tehnyt tätä, joten haluan haastaa Marikin kertomaan omista hyvistä puolistaan.

1. Optimistisuus. Useimmiten näen asioista aina ensin niiden hyvät puolet, enkä juuri masennu silloinkaan jos jokin asia ei mene niinkuin olisin toivonut. En osaa olla masentunut tai pahalla päällä ilman todella hyvää syytä, eikä minulla oikeastaan koskaan ole sellaisia päiviä, että kaikki harmittaisi ja elämä olisi paskaa. Olen myös taipuvainen uskomaan jokaisesta ihmisestä aina pelkkää hyvää, kunnes toisin todistetaan.

2. Suvaitsevaisuus. Tähän tietysti kuulu se, että en arvostele ihmisiä rodun tai ihonvärin perusteella, mutta lisäksi kaikenlainen muunlainenkin erilaisuus on minusta ihan okei. Ihan sellaisista arkipäivän perusjutuista lähtien, maailmani ei kaadu jos joku on eri mieltä asioista minun kanssani. Mielestäni makuasioista pitäisi aina keskustella lauseilla jotka alkavat sanoilla "minun mielestäni", eikä lytätä toisen näkemyksiä tai tykkäämisiä.

3. Ystävyys. Minulla ei ehkä ole valtavia ystävälaumoja, mutta olen hyvä ystävä niille muutamille. Tätä ei kai sen enempää tarvitse perustella, jokainen tietää mitä hyvä ystävyys pitää sisällään. Luotettavuutta, kuuntelevaa korvaa ja niin edelleen.

4. Aivot. Olen nopea oppimaan uusia asioita, useimmiten riittää, että jokin asia näytetään tai kerrotaan minulle kerran, niin osaan sen. En ole korkeasti koulutettu, mutta olen terveellä järjellä varustettu ja ihan riittävän älykäskin omiin tarpeisiini. En tunne itseäni siis mitenkään tyhmäksi esimerkiksi akateemisen siskon rinnalla. :)

5. Työ. Olen hyvä työssäni, sekä siinä mihin minulla on koulutus että tässä mitä teen tällä hetkellä. Vaikka en aina pitäisi työstäni, haluan tehdä sen silti niin hyvin kuin osaan. Toivon, että tämän nykyisen koulunkäyntini myötä saan uuden ammatin, jossa voisin yhtäaikaa sekä viihtyä että olla hyvä.

6. Huumorintaju ja nokkeluus. Kaikenlainen tilannekomiikka uppoaa minuun. Sopivassa seurassa aivoni toimivat hyvinkin nopeasti ja osaan sutkauttaa hauskoja välikommentteja, enkä myöskään loukkaannu tuttujen välillä käytävästä leikkimielisestä naljailusta. Varsinkin nuorempana, noin parikymppisenä, kaverini olivat suurimmaksi osaksi poikia, jolloin oli melkeinpä välttämätöntä oppia pitämään sana hallussa, että pysyi jutuissa mukana. Jostain syystä sana ei ole hallussa ihan yhtä hyvin näin kirjallisessa ilmaisussa, ja toivon että oppisin vielä kirjoittamaankin sujuvasti, ilman että mietin kaiken aina puhki ennenkuin kirjoitan mitään.

7. Selvityminen. Siihen nähden, että olin lapsena melko ujo, arka ja hiljainen lapsi, en kotona tosin mutta muualla maailmassa, minusta on tullut varsin yhteiskuntakelpoinen aikuinen loppujen lopuksi.

8. Lapset. Olen aina ollut hyvä lasten kanssa. Jostain syystä lapset pitävät minusta ja esimerkiksi hyvän ystäväni lapset ovat minulle todella tärkeitä. Pidin myös todella paljon eräästä työpaikastani, jossa sain päivittäin olla tekemisissä ala-asteikäisten lasten kanssa.

9. Itsenäisyys. Pidän siitä, että osaan elää myös yksin. Vaikka on tietysti ihanaa jos on mies jota rakastaa ja jonka kanssa asua yhdessä, mutta nyt olen asunut yksin jo reilun kaksi vuotta, enkä koe että olisin sen onnettomampi kuin parisuhteessa. En ymmärrä ihmisiä jotka sanovat, että minun pitäisi löytää joku mies, vähän niinkuin vain sen takia, että olisi joku. Olen mieluummin yksin kuin jonkun hätävaran kanssa.

10. Laiskottelu. Olen myös hyvä laiskottelemaan. En kuulu niihin ihmisiin joiden mielestä lomat ja kaikki vapaahetket kuuluu täyttää kaikenlaisella ohjelmalla ja aktiviteetilla. En pode huonoa omaatuntoa, jos vietän päivän tai joskus viikonlopunkin kotona neljän seinän sisällä, tekemättä mitään erityisen tärkeää.

Tein tämän kuitenkin aika nopeasti, en ole ihan varma, että allekirjoitan noita kaikkia kohtia enää puolen tunnin päästä, kun olen ehtinyt sulatella tätä.