Jotenkin huvittaa ihmiset, jotka päättävät lopettaa tupakan polton ja ostavat sitten vain pikkuaskeja. Ihan kaiken varalta. Ostavat uuden pikkuaskin kun edellinen on poltettu pois. Mutta ovat silti mielestään lopettamassa koska pikkuaskia ei lasketa. Itseäänhän huijaavat. Eikä tästä nyt sitten saa ottaa nokkiinsa, jos jollakulla tuollainen tupakoinnin vähentämismetodi on toiminut, niin hyvä! Mutta useimmilla se ei taida toimia.

Itse olen ollut nyt hiukan reilu pari kuukautta polttamatta, yli kymmenen vuoden sauhuttelun jälkeen, joten tiedän kyllä ihan henkilökohtaisesti, että helppoa lopettaminen ei ole. Olen itsekin joskus kokeillut päästä tupakasta eroon pikkuhiljaa vähentämällä polttamista. Ei onnistunut. Kerran kokeilin lopettamista kertaheitolla, mutta niin että kaapissa oli varalta tupakkaa, jos alkaa tekemään kovasti mieli. Ei onnistunut, tietenkään, kun tiesi sitä tupakkaa olevan ihan käden ulottuvilla.
Tällä kertaa lopetin ihan kylmästi kerta heitolla. Ostin pussillisen ihan tavallista xylitol-purkkaa jota pureskelin aina kun alkoi tekemään liikaa mieli sauhuille. Yllätyin itsekin kuinka helposti se loppujen lopuksi kävi!

Itselleni isoimmat vaikeudet lopettamisessa olivatkin henkisellä puolella. Että pääsee eroon siitä ajatuksesta, että tässä ja tässä tilanteessa normaalisti menisin nyt tupakalle. Kaksi kertaa lopettamisen jälkeen olen nähnyt unta, että poltan tupakan. Ja molemmilla kerroilla olen siinä unessakin ollut hyvin tietoinen, että minun ei pitäisi polttaa ja olen kieltäytynyt jatkamasta polttamista. Hyvä minä!